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San Vito al Tagliamento
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Chiesa di Santa Maria dei Battuti
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Via Bellunello, 18
Nei pressi del Duomo sorge la quattrocentesca chiesa dell'antico ospedale fondato dalla Confraternita dei Battuti.
Il complesso, sorto nel ‘300, subisce nel corso dei secoli diverse trasformazioni e destinazioni d'uso; fino al 1877, sede dell'Ospedale trasferitosi poi nel Palazzo Heiman di Borgo Taliano, diviene in seguito sede di varie attività commerciali. L'Ospizio, luogo di pubblica assistenza e soccorso per i malati più indigenti e pellegrini, fu retto fino al secolo XVII da un custode nominato dalla Confraternita. Cessata l'attività di questa, la gestione venne affidata ai Camerari della parrocchia.
All'inizio dell'800 si trasformò in una “Congregazione di Carità” sotto la giurisdizione dello stato centrale. A testimonianza del suo passato restano il suggestivo cortile, il campanile con la campana più antica della diocesi, la croce processionale d'argento (XVI secolo) gli affreschi (XIV secolo) raffiguranti una crocifissione e un dolce angelo nunziante. Appena leggibile una Madonna con angeli del Bellunello indica l'antico portone d'ingresso.
La chiesa, ad una sola navata, ha un bel portale del Pilacorte (1493), dagli stipiti intagliati con motivi floreali e medaglioni in bassorilievo dei Santi Protettori Vito e Modesto; la lunetta incorniciata dalle statue dell'Annunciazione e dell'Eterno Padre contiene un bassorilievo raffigurante la Madonna della Misericordia. All'interno della chiesa, nell'abside, il più importante dei cicli di affreschi dell'Amalteo, tanto conosciuto che a trent'anni dall'inizio dei lavori già era lodato dal Vasari: “Dipinse a fresco nella chiesa di S. Maria, la cappella di detta Madonna, con tanta bella maniera e soddisfazione d'ognuno, che ha meritato dal reverendissimo cardinal Marino Grimani patriarca d'Aquileia e signore di S. Vito, esser fatto de' nobili di quel luogo” .
Il ciclo rappresenta le storie della vita della Madonna, nelle pareti e la sua Assunzione in Gloria nella cupola. Ai lati dell'arco trionfale, sempre dell'Amalteo, S. Paolo e David. Interessante l'altare del coro di Pietro Baratta con le statue della Beata Vergine e dei Santi Pietro e Giovanni Battista, gli altorilievi nel paliotto, con la Madonna della Misericordia, la Natività, la Circoncisione e putti musicanti.
Accanto all'ingresso antico fonte battesimale con base in pietra e baldacchino in legno intagliato e dorato, ivi trasportato agli inizi del secolo.
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Glesie di Sante Marie dai Batûts
Dongje dal Domo e je la glesie dal Cuatricent dal ospedâl antîc fondât de Confraternite dai Batûts.
Il complès al rimonte al Tresinte e vie pai secui al à vût diviersis trasformazions e destinazions di ûs; fin tal 1877 al jere la sede dal Ospedâl che dopo al fo trasferît tal Palaç Heiman dal Borc Taliano, dopo di chel an al è stât sede di diviersis ativitât comerciâls. L'Ospizi al jere il lûc di assistence publiche e di socors pai malâts plui puars e pai pelegrins, e fin tal secul XVII al jere direzût di un custodi nomenât de Confraternite. Dopo che la ativitât de Confraternite e je stade dismetude, la gjestion e je passade ai Cjamerârs de parochie.
Sul tacâ dal Votcent al è stât trasformât intune "Congregazion di Caritât" sot de jurisdizion dal stât centrâl. Tant che testemoneance dal so passât a restin il curtîl sugjestîf, il cjampanili cu la cjampane plui antighe de diocesi, la crôs processionâl di arint (secul XVI) e lis pituris a fresc che a rafigurin une crucifission e un dolç agnul de Anunziazion (secul XIV). Là che par antîc al jere il puarton par jentrâ, si viôt a pene a pene une Madone cui agnui dal Bellunello.
La glesie e à une navade sole e un biel portâl dal Pilacorte (1493), cui antîi decorâts cun motîfs floreâi e medaions in basrilêf dai Sants protetôrs Vît e Modest; la lunete, che i fasin di curnîs lis statuis de Anunziazion e dal Pari Eterni, e à dentri un basrilêf cu la Madone de Misericordie. Dentri de glesie, te abside, al è il cicli di pituris a fresc plui impuartant dal Amalteo, tant innomenât che dopo trente agns che a jerin tacâts i lavôrs al jere za laudât dal Vasari: "Al piturà a fresc te glesie di Sante Marie la capele di cheste Madone, cun maniere cetant biele e sodisfazion di ognidun, che al à meretât dal gardenâl reverendissim Marino Grimani, patriarcje di Aquilee e siôr di San Vît, di jessi fat un dai nobii di chel lûc".
Il cicli al rafigure lis storiis de vite de Madone tes parêts, e la sô Assunzion in Glorie te cupule. Sui flancs dal arc trionfâl a son Sant Pauli e il re David, simpri dal Amalteo. Al è interessant l'altâr dal côr di Pietro Baratta cu lis statuis de Beade Vergjine e dai Sants Pieri e Zuan il Batist, e cui altrilêfs tal mantîl che a rafigurin la Madone de Misericordie, la Nativitât, la Circoncision e i pups musicants.
Dongje de jentrade al è il font dal batisim antîc cu la base di piere e il baldachin di len intaiât e dorât, che al è stât puartât li sul tacâ dal secul.