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San Vito al Tagliamento
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Palazzo Altan
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Via Antonio Altan, 47
08/12/20
Il Palazzo Altan fu edificato nel corso del '600 in borgo di Taliano dove, nel 1603, la famiglia dei Conti Altan aveva acquistato un modesto edificio. Con alcune modifiche edilizie e con l'acquisto della Torre Grimana, nel 1751, e la costruzione dell'oratorio neoclassico, si venne a definire architettonicamente il complesso edilizio, così come oggi si presenta. È delimitato dalle due barchesse e disegnato a est da un'esedra, con tracce di pittura seicentesca, attribuibili al pittore tedesco Anton Joseph, che ricorda il classico ninfeo. Il perimetro sud ed est del complesso è racchiuso dalle antiche fosse ed è perimetrato da mura e da una torre circolare attribuita all'espansione urbanistica del patriarca Marino Grimani. L'impianto distributivo interno è l'insieme aggregato di due piante tripartite, di cui una è caratterizzata da un corridoio interno posto lungo l'asse longitudinale. Si segnalano inoltre gli ambienti della biblioteca settecentesca e delle sale ornate da stucchi ed affreschi.
Sul soffitto della camera che certamente fu di Leandra Altan venne eseguito, presumibilmente nell'ultimo quarto del XVII secolo, un ciclo a fresco raffigurante alcuni episodi tratti dalla Gerusalemme liberata di Torquato Tasso. Gli episodi qui narrati sono: L'apparizione dell'Angelo Gabriele a Goffredo di Buglione; Armida chiede a Goffredo di Buglione l'invio di soldati tra cui Rinaldo; Il sonno di Erminia in riva al fiume; Battesimo e morte di Clorinda; Rinaldo nel giardino incantato di Armida.
Il ciclo, attribuito a Lucillo Candido, mostra evidenti limiti ed impacci tecnici dell'autore, quali le pose dei personaggi sgraziate e disarticolate, l'incapacità di gestire gli spazi e le palesi ingenuità formali, ma nondimeno alcuni dettagli risultano gradevoli anche per l'aurea favolistica che pervade il tutto.
Il palazzo attualmente è di proprietà della Regione Friuli-Venezia Giulia che lo ha destinato parzialmente a sede del Museo della Vita Contadina. Interessante è il bellissimo giardino all'italiana.
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Palaç Altan
Il Palaç Altan al fo fat sù vie pal Sîscent tal borc di Taliano, dulà che tal 1603 la famee dai Conts Altan e veve comprât un edifici modest. Il complès architetonic che si viôt in dì di vuê al è il risultât di modifichis ediliziis, e ancje de zonte de Tor Grimana, cuistade tal 1751, e de costruzion dal oratori neoclassic. Il complès al è delimitât di dôs barcjessis; a Est e fâs di confin une esedre cun rescj di pituris dal Sîscent che si puedin atribuî al pitôr todesc Anton Joseph, e che e ricuarde il classic ninfeu. Ator ator, a Sud e a Est, il complès al è sierât des fuessis antighis e al è cenglât des muris e di une tor taronde che si le atribuìs ae espansion urbanistiche dal patriarcje Marino Grimani. L'implant interni de struture al met dongje dôs plantis tripartidis, une di chestis e à un coridôr interni metût par lunc dal edifici. Si segnalin ancje i ambients de biblioteche dal Sietcent e des salis decoradis cun stucs e pituris a fresc.
Il sofit di chê che e jere la cjamare di Leandra Altan al fo frescjât cuntun cicli di pituris che al rapresente episodis gjavâts de Gerusalemme liberata di Torquato Tasso. Si pense che chescj afrescs a rimontin al ultin cuart dal secul XVII. I episodis rafigurâts a son: La aparizion dal Agnul Gabriel a Gofrêt di Bouillon; Armida e domande a Gofrêt di Bouillon di mandâ soldâts, e fra di lôr al è Rinaldo; Il sium di Erminia su la rive dal flum; Batisim e muart di Clorinda; Rinaldo tal zardin incjantât di Armida.
Il cicli al è atribuît a Lucillo Candido e al mostre i limits evidents e lis dificoltâts tecnichis dal autôr: lis posis discomponudis e cence gracie dai personaçs, la incapacitât di gjestî i spazis e lis ingjenuitâts formâls evidentis, ma purpûr a son cierts detais plasevui ancje pe atmosfere di flabe che e travane dut.
Il palaç in dì di vuê al è di proprietât de Regjon Friûl Vignesie Julie che e à destinade une part par ospitâ il Museu de Vite Contadine. Al è une vore biel e interessant il zardin in stîl talian.